Transfer von Facetten des pedagogical content knowledge im Sachunterricht
- In dieser empirischen Studie wird bei angehenden Lehrkräften der Primarstufe (n =241) anhand von Themen des Sachunterrichts aus den Domänen Wirtschaft (Preisbildung, Funktion von Banken) und Physik (Licht und Schatten, Hebel) untersucht, ob bzw. inwieweit ein Transfer themenbezogener diagnostischer Kompetenz als Facette des pedagogical content knowledge erfolgt. Die Ergebnisse der Interventionsstudie zeigen, dass unter näher zu bestimmenden Voraussetzungen ein Transfer von PCK erfolgen kann.
- Judging students’ conceptions is substantial for teaching a custom-fit lesson especially in the “Sachunterricht”. Is it possible, that teachers are able to judge students’ conceptions regarding their comprehension in the other topics of this domain? Is transfer of PCK between the topics or domains possible? And, if it is so, which are the conditions for a transfer? In our experimental study (n=241) four of five groups of pre-service-teachers got a short intervention with examples from an economics (price fixing) or a physics topic (light and shadow) and judged vignettes of students’ conceptions of different issues (price fixing, function of banking institutions, light and shadow, lever principles). Comparisons via t-test shows some evidence that there is a transfer of the diagnostic competence between topics - but not to every topic.
Author: | Miriam Hahn |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:bsz:frei129-opus4-9469 |
Referee: | Franziska Birke, Katrin Lohrmann |
Advisor: | Franziska Birke, Katrin Lohrmann |
Document Type: | Doctoral Thesis |
Language: | German |
Year of Completion: | 2021 |
Publishing Institution: | Pädagogische Hochschule Freiburg |
Granting Institution: | Pädagogische Hochschule Freiburg, Fakultät für Mathematik, Naturwissenschaften und Technik |
Date of final exam: | 2021/12/03 |
Release Date: | 2021/12/21 |
Tag: | Diagnostische Kompetenz; Lehrkräfteausbildung; PCK; Sachunterricht; Transfer |
GND Keyword: | Sachunterricht |
Page Number: | 196 |
Institutes: | Fakultät für Mathematik, Naturwissenschaften und Technik |
DDC class: | 300 Sozialwissenschaften |
Open Access: | Frei zugänglich |
Licence (German): | Creative Commons - CC BY-NC-ND - Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International |