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Who Are Your Friends in Class? The Effects of Classroom Composition on Students’ Reciprocal Friendship Nominations

  • Educational settings such as classrooms provide important opportunities for social learning through interactions with peers. Our paper addresses the research question of whether and to what extent classroom composition characteristics make a difference. We carried out multilevel analyses based on a sample of n = 791 students in 48 classrooms (grades 5 – 7) in inclusive lower-secondary comprehensive schools in Baden-Württemberg (Germany). 22.6 % of the variance in students’ reciprocal friendship nominations were attributable to classroom-level differences. A higher average socioeconomic status and, respectively, a lower percentage of immigrant students negatively affected the number of reciprocal friendship nominations within classrooms. These results indicate that more privileged classroom settings can be related to less dense friendship networks of students. Our findings can be understood as an impulse to consider contextual factors when evaluating and addressing the social structure of classrooms in research and practice.
  • Bildungskontexte wie zum Beispiel Schulklassen bieten wichtige Gelegenheiten zum sozialen Lernen und zur sozialen Interaktion mit Gleichaltrigen. Unser Beitrag geht der Frage nach, ob und inwieweit es dabei auch auf die Klassenkomposition ankommt. Die dazu durchgeführten Mehrebenenanalysen basieren auf einer Stichprobe von n = 791 Schüler/inne/n aus 48 Schulklassen (Jahrgangsstufe 5 – 7) in inklusiven Gemeinschaftsschulen in Baden-Württemberg. 22.6 % der Varianz der reziproken Freundschaftsnominierungen der Schüler/innen entfielen auf Unterschiede zwischen Schulklassen. Ein höherer mittlerer sozioökonomischer Status bzw. ein niedrigerer Migrantenanteil erwiesen sich als nachteilig für die Anzahl reziproker Freundschaftsnominierungen in den Schulklassen. Diese Ergebnisse weisen darauf hin, dass privilegiertere Klassenkontexte mit weniger dichten Freundschaftsnetzwerken der Schüler/innen einhergehen können. Unsere Befunde können somit als Impuls verstanden werden, in Forschung und Praxis Kontextfaktoren in den Blick zu nehmen, wenn die soziale Struktur von Schulklassen evaluiert bzw. adressiert werden soll.

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Metadaten
Author:Katja ScharenbergORCiD, Sebastian RöhlORCiD, Wolfram RollettORCiD
URN:urn:nbn:de:bsz:frei129-opus4-9295
DOI:https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000230
ISSN:0049-8637
ISSN:2190-6262
Parent Title (English):Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
Publisher:Hogrefe Verlag
Document Type:Article
Language:English
Year of Completion:2020
Date of first Publication:2020/07/01
Release Date:2023/02/15
Tag:Freundschaften; Klassenkomposition; Peerbeziehungen; Schulklasse; Sekundarstufe; classroom; classroom composition; friendships; peer relations; secondary school
GND Keyword:-
Volume:52
Issue:3-4
First Page:75
Last Page:87
Open Access:Frei zugänglich
Licence (German):License LogoCreative Commons - CC BY - Namensnennung 4.0 International