Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 6 of 633
Back to Result List

Use of Item Response Models in Assessing the Health Literacy Facet Understanding Health. Information for Early Childhood Allergy Prevention and Prevention of COVID-19 Infections by Pregnant Women and Mothers of Infants

Anwendung von Item-Response-Modellen bei der Erfassung der Gesundheitskompetenzfacette. Verstehen von Gesundheitsinformationen zur frühkindlichen Allergieprävention und der Prävention von COVID-19-Infektionen bei Schwangeren und Müttern von Kleinkindern

  • Appropriate parental health literacy (HL) is essential to preventively maintain and promote child health. Understanding health information is assumed to be fundamental in HL models. We developed N = 67 items (multiple-choice format) based on information materials on early childhood allergy prevention (ECAP) and prevention of COVID-19 infections to assess the parental HL facet Understand. N = 343 pregnant women and mothers of infants completed the items in an online assessment. Using exploratory factor analysis for ordinal data (RML estimation) and item response models (1-pl and 2-pl model), we proved the psychometric homogeneity of the item pool. 57 items assess the latent dimension Understand according to the assumptions of the 1-pl model (weighted MNSQ < 1.2; separation reliability = .855). Person parameters of the latent trait Understand correlate specifically with subjective socioeconomic status (r = .27), school graduation (r = .46), allergy status (r = .11), and already infected with COVID-19 (r = .12). The calibrated item pool provides a psychometrically sound, constructvalid assessment of the HL facet Understand Health Information in the areas of ECAP and prevention of COVID-19 infections.
  • Hinreichende elterliche Gesundheitskompetenz (GK) ist wesentlich, um die Gesundheit des Kindes erhalten und prä- ventiv fördern zu können. Dem angemessenen Verstehen von Gesundheitsinformationen kommt in GK-Modellen eine grundlegende Funktion zu. Für die beiden Anwendungsgebiete frühkindliche Allergieprävention (FKAP) und Prävention von COVID-19 Infektionen wurden N = 67 Testitems auf Basis von Informationsmaterialien entwickelt. N = 343 Schwangere und Mütter von Kleinkindern bearbeiteten die Items in einer Online-Testung. 57 Testitems erfassen die latente Dimension Verstehen gemäß des 1-pl Item Response Modells (Weighted MNSQ < 1,2; Separations-Reliabilität = .874). Die Personenparameter der latent trait Verstehen von Gesundheitsinformationen korrelieren u.a. mit dem subjektiven sozioökonomischen Status (r = .27), dem Schulabschluss (r = .46), dem Allergiestatus (r = .11) und bereits erfolgter COVID-19- Infektion (r = .12) der Frauen. Die kalibrierte Itemgruppe erlaubt eine psychometrisch fundierte, konstruktvalide Erfassung der GK-Facette Verstehen von Gesundheitsinformation in den Anwendungsgebieten FKAP und Prävention von COVID-19-Infektionen.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Anja Alexandra SchulzORCiD, Carolin DreschORCiD, Andrea HeibergerORCiD, Markus Antonius WirtzORCiD
URN:urn:nbn:de:bsz:frei129-opus4-9795
DOI:https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000298
ISSN:0012-1924
ISSN:2190-622X
Parent Title (English):Diagnostica
Publisher:Hogrefe Verlag
Document Type:Article
Language:English
Date of first Publication:2022/10/01
Release Date:2023/03/16
Tag:Elterliche Gesundheitskompetenz; Item-Response-Modelle; Kompetenzstrukturmodellierung; Prävention; Verstehen von Gesundheitsinformationen; item response models; literacy structure modeling; parental health literacy; prevention; understanding health information
GND Keyword:-
Volume:68
Issue:4
First Page:172
Last Page:183
Open Access:Frei zugänglich
Licence (German):License LogoCreative Commons - CC BY - Namensnennung 4.0 International