Use of Item Response Models in Assessing the Health Literacy Facet Understanding Health. Information for Early Childhood Allergy Prevention and Prevention of COVID-19 Infections by Pregnant Women and Mothers of Infants
Anwendung von Item-Response-Modellen bei der Erfassung der Gesundheitskompetenzfacette. Verstehen von Gesundheitsinformationen zur frühkindlichen Allergieprävention und der Prävention von COVID-19-Infektionen bei Schwangeren und Müttern von Kleinkindern
- Appropriate parental health literacy (HL) is essential to preventively maintain and promote child health. Understanding health information is assumed to be fundamental in HL models. We developed N = 67 items (multiple-choice format) based on information materials on early childhood allergy prevention (ECAP) and prevention of COVID-19 infections to assess the parental HL facet Understand. N = 343 pregnant women and mothers of infants completed the items in an online assessment. Using exploratory factor analysis for ordinal data (RML estimation) and item response models (1-pl and 2-pl model), we proved the psychometric homogeneity of the item pool. 57 items assess the latent dimension Understand according to the assumptions of the 1-pl model (weighted MNSQ < 1.2; separation reliability = .855). Person parameters of the latent trait Understand correlate specifically with subjective socioeconomic status (r = .27), school graduation (r = .46), allergy status (r = .11), and already infected with COVID-19 (r = .12). The calibrated item pool provides a psychometrically sound, constructvalid assessment of the HL facet Understand Health Information in the areas of ECAP and prevention of COVID-19 infections.
- Hinreichende elterliche Gesundheitskompetenz (GK) ist wesentlich, um die Gesundheit des Kindes erhalten und prä- ventiv fördern zu können. Dem angemessenen Verstehen von Gesundheitsinformationen kommt in GK-Modellen eine grundlegende Funktion zu. Für die beiden Anwendungsgebiete frühkindliche Allergieprävention (FKAP) und Prävention von COVID-19 Infektionen wurden N = 67 Testitems auf Basis von Informationsmaterialien entwickelt. N = 343 Schwangere und Mütter von Kleinkindern bearbeiteten die Items in einer Online-Testung. 57 Testitems erfassen die latente Dimension Verstehen gemäß des 1-pl Item Response Modells (Weighted MNSQ < 1,2; Separations-Reliabilität = .874). Die Personenparameter der latent trait Verstehen von Gesundheitsinformationen korrelieren u.a. mit dem subjektiven sozioökonomischen Status (r = .27), dem Schulabschluss (r = .46), dem Allergiestatus (r = .11) und bereits erfolgter COVID-19- Infektion (r = .12) der Frauen. Die kalibrierte Itemgruppe erlaubt eine psychometrisch fundierte, konstruktvalide Erfassung der GK-Facette Verstehen von Gesundheitsinformation in den Anwendungsgebieten FKAP und Prävention von COVID-19-Infektionen.
Author: | Anja Alexandra SchulzORCiD, Carolin DreschORCiD, Andrea HeibergerORCiD, Markus Antonius WirtzORCiD |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:bsz:frei129-opus4-9795 |
DOI: | https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000298 |
ISSN: | 0012-1924 |
ISSN: | 2190-622X |
Parent Title (English): | Diagnostica |
Publisher: | Hogrefe Verlag |
Document Type: | Article |
Language: | English |
Date of first Publication: | 2022/10/01 |
Release Date: | 2023/03/16 |
Tag: | Elterliche Gesundheitskompetenz; Item-Response-Modelle; Kompetenzstrukturmodellierung; Prävention; Verstehen von Gesundheitsinformationen; item response models; literacy structure modeling; parental health literacy; prevention; understanding health information |
GND Keyword: | - |
Volume: | 68 |
Issue: | 4 |
First Page: | 172 |
Last Page: | 183 |
Open Access: | Frei zugänglich |
Licence (German): | ![]() |