Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Transfer von Facetten des pedagogical content knowledge im Sachunterricht

  • In dieser empirischen Studie wird bei angehenden Lehrkräften der Primarstufe (n =241) anhand von Themen des Sachunterrichts aus den Domänen Wirtschaft (Preisbildung, Funktion von Banken) und Physik (Licht und Schatten, Hebel) untersucht, ob bzw. inwieweit ein Transfer themenbezogener diagnostischer Kompetenz als Facette des pedagogical content knowledge erfolgt. Die Ergebnisse der Interventionsstudie zeigen, dass unter näher zu bestimmenden Voraussetzungen ein Transfer von PCK erfolgen kann.
  • Judging students’ conceptions is substantial for teaching a custom-fit lesson especially in the “Sachunterricht”. Is it possible, that teachers are able to judge students’ conceptions regarding their comprehension in the other topics of this domain? Is transfer of PCK between the topics or domains possible? And, if it is so, which are the conditions for a transfer? In our experimental study (n=241) four of five groups of pre-service-teachers got a short intervention with examples from an economics (price fixing) or a physics topic (light and shadow) and judged vignettes of students’ conceptions of different issues (price fixing, function of banking institutions, light and shadow, lever principles). Comparisons via t-test shows some evidence that there is a transfer of the diagnostic competence between topics - but not to every topic.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Miriam Hahn
URN:urn:nbn:de:bsz:frei129-opus4-9469
Referee:Franziska Birke, Katrin Lohrmann
Advisor:Franziska Birke, Katrin Lohrmann
Document Type:Doctoral Thesis
Language:German
Year of Completion:2021
Publishing Institution:Pädagogische Hochschule Freiburg
Granting Institution:Pädagogische Hochschule Freiburg, Fakultät III
Date of final exam:2021/12/03
Release Date:2021/12/21
Tag:Diagnostische Kompetenz; Lehrkräfteausbildung; PCK; Sachunterricht; Transfer
GND Keyword:Sachunterricht
Page Number:196
Institutes:Fakultät für Mathematik, Naturwissenschaften und Technik
DDC class:300 Sozialwissenschaften
Licence (German):License LogoCreative Commons - CC BY-NC-ND - Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International